Thursday 26 November 2015

Setiap gambar ada cerita..setiap cerita adalah kenangan...

Assalamualaikum...lama juga tidak bersiaran kan. Hihi tetiba teringat lk satu topik yang memang populer lah kan di zaman ini..  Aha, topik yang saya nak bincangkan ni ialah selfie... kalau zaman dahulu orang cuma ambil gambar je, lepastu cuci gambar tu kat kedai. Maka berlambak-lambaklah gambar tu. Bagi yang rajin pulak letaklah kat frame dan album. Bagi saya, setiap gambar yang diambil.amat banyak nilainya. Saya memang dari dulu suka ambil gambar dan suka simpannya. Sebab apa  tau, kalau di tengok balik, terasa best sangat. Sebab masa tu, barulah kita sedar dan ingat balik segala peristiwa dan kenangan manis dalam hidup kita..

Kalau zaman sekarang ni, dengan kecanggihan teknologi, lebih terkenal sebagai selfie. Teringat pulak saya, macam-macam gelaran yang saya dapat. Ratu selfie, gila selfie,perasan Dan macam2 lagi...Ngee




Kenapa saya suka selfie...jeng3

Apa maksud selfie? Berikut ialah definisi oleh Wikipedia, the Free Encyclopedia:

selfie is a self-portrait photograph, typically taken with a hand-held digital camera or camera phone. Selfies are often shared on social networking services such as Facebook, Google+, Instagram, Snapchat, Tumblr and Twitter.


Self-portrait photograph bermaksud ambil gambar sendiri! You guna tangan you untuk ambil gambar you. Tak kisah lah dengan bantuan monopod ke tidak.

Faham?

Dan sekarang dah ada terminology baru iaitu 'groufie'. Difahamkan term ini tercipta apabila wujudnya smartphone yang mampu buat 'group selfie' aka selfie berkumpulan. Dengan kata lain bukan setakat seorang je boleh masuk frame camera tapi lebih ramai orang pun muat masuk sekali. Namun masih dengan syarat salah seorang yang masuk frame itu lah yang ambil gambar diri dia bersama rakan-rakan yang lain.

Berikut ialah definisi Groufie oleh Urban Dictionary:

Groufie was trademarked by Huawei to mark a new smartphone that can take 'panoramic selfies'. It stands for 'group selfie' - aka a photo you take of yourself with other people. An alternative to the lonely 'selfie'. Usually you can see a person's arm in the shot as the photo is most often taken with a front-facing smartphone camera.

Untuk lebih faham, saya belanja satu gambar Groufie kami. Tapi rasanya korang yang baca blog saya ni mesti masing-masing lebih expert daripada saya ni. Kan? Kan? 



No comments:

Post a Comment

Konsep kepimpinan dan perubahan dalam pendidikan

TAJUK : KEPIMPINAN DAN PERUBAHAN ( KONSEP KEPIMPINAN DALAM PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN ) 1.0      Pendahuluan : Setiap kita a...