Saturday 29 April 2017

Konsep kepimpinan dan perubahan dalam pendidikan



TAJUK : KEPIMPINAN DAN PERUBAHAN
( KONSEP KEPIMPINAN DALAM PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN )

1.0      Pendahuluan :


Setiap kita adalah pemimpin dan setiap pemimpin akan dipertanggungjawabkan atas kepimpinannya. ( HR. Bukhari dan Muslim )
Berbagai masalah muncul dalam kehidupan seharian kita, namun dalam era globalisasi ini, yang  kuat akan menguasai yang lemah, sehingga tiada apapun yang berkuasa sendiri, termasuk dalam bidang pekerjaan melainkan hanya menerima dan mengikuti sahaja.
            Globalisasi merupakan  perubahan sejarah dan kita tidak dapat mengelak daripadanya kecuali kita tahu cara mengendalikannya jika sekiranya kita berani untuk berhadapan dengannya. Kita harus tahu bahawa, untuk menjadi seorang yang berani, kita seharusnya memiliki kekuatan dan ketahanan  peribadi. Sekiranya tidak, maka kita hanya akan menjadi hamba kepada mereka yang lebih berkuasa tersebut.
            Era globalisasi memberikan kesan yang mendalam dalam kehidupan kita. Diantaranya ialah, persaingan yang semakin dahsyat dan perubahan di masa kini dan akan datang, tetapi berubah menjadi lebih pesat dan berpengaruh. Namun, kita akan dapati bahawa perubahan telah ada dalam kehidupan manusia. Contoh terdekat adalah persaingan diantara sperma sewaktu awal kejadian manusia yang mana berjuta-juta sperma berlumba-lumba untuk menjadi pemenang dalam persaingan itu. Maka, setelah ada sperma yang berjaya  dalam  persaingan tersebut, lalu terjadilah perubahan-perubahan tersebut. Perubahan  tersebut  berterusan  sehinggalah bayi lahir dan terus membesar sehingga dewasa, tua dan seterusnya. Perkara ini membuktikan bahawa persaingan dan perubahan adalah  satu  kepastian yang datangnya dari allah yang maha pencipta.
            Menurut Winardi, apabila berbicara mengenai kepimpinan dan perubahan pastilah keduanya memiliki perkaitan. Bagaimanakah perkaitan tersebut terjadi, lebih-lebih lagi apabila dikaitkan dengan masalah  pendidikan, yang mana  ianya  memerlukan  penyelidikan yang lebih halus agar dapat diatasi apabila berlakunya sebarang perubahan dan dapat menentukan apakah tindakan yang harus dilakukan, bagaimana mengatasinya samaada secara  positif  mahupun  negatif. Oleh itu kita tidak perlu risau akan perubahan tersebut.

1.1      Faktor Berlakunya Perubahan

Faktor Luaran


Faktor luaran  ialah penyebab perubahan yang berasal dari persekitara luaran. Seorang pemimpin  haruslah  peka dengan  setiap perubahan yang berlaku dalam  persekitarannya. Di antara faktor  luaran   adalah   teknologi, pemerintahan, desakan hidup dan faktor globalisasi.
            Menurut Griffin ( 2010 ), perkembangan kemajuan teknologi adalah faktor utama berlakunya  perubahan. Faktor  teknologi  tersebut  telah  menyebabkan berlakunya berbagai-bagai perubahan lain. Contoh perubahan yang berlaku adalah, cara kerja, jumlah, kompetensi dan kualiti yang diperlukan. Selain itu juga sistem pengajian, struktur organisasi, penggunaan peralatan baru juga adalah kesan yang berlaku disebabkan perubahan  dari  segi teknologi tersebut. Dengan perubahan dari segi teknologi tersebut maka  kebanyakan  tugas manusia juga telah diambil alih oleh teknologi tersebut.
            Sekolah adalah organisasi yang diselenggara hasil daripada masyarakat yang bergantung  pada  sistem pemerintahannya. Sekolah harus patuh pada sistem pendidikan yang telah ditetapkan. Apabila wujudnya dasar-dasar baru yang diperkenalkan oleh pemimpin,  maka  sekolah  juga wajib akur dan melaksanakannya. Perubahan yang dilakukan akan memberi kesan kepada hasil  dalaman, cara kerja, kualiti dan pencapaian akademik yang dicapai. Di sebabkan itu, sekolah wajib melaksanakan dan menjalankan sebarang bentuk perubahan yang  diarahkan  dan  digubal.
            Sebagaimana organisasi lain, sekolah juga adalah agen masyarakat yang sentiasa memenuhi kepuasan pelanggan. Oleh itu produk sekolah adalah kejayaan yang berjaya dicapai oleh anak-anak murid. Disebabkan itu, sekolah seharusnya berusaha melahirkan dan menghasilkan produk terbaik sepanjang masa. Sekolah harus sentiasa berusaha untuk menghasilkan  produk  terbaik dan memberi  kepuasan  pada  hati  pelanggan.
            Sejak kebelakangan ini, perubahan  globalisasi adalah sesuatu yang tidak dapat dibendung lagi. Sekolah adalah organisasi yang tidak dapat lari daripada tuntutan perubahan tersebut. Tiada istilah pengecualian  dalam  menghadapi  perubahan tersebut. Di sebabkan itu, pelbagai strategi dan kaedah dilaksanakan seperti penerapan ISO, total Quality Management, peningkatan kualiti dan kompetensi guru dan berbagai lagi. Penerapan dan pelaksanaan strategi dan kaedah tersebut akan mengubah keadaan suasana sekolah khususnya perkara berkaitan dengan organisasi.

Faktor Dalaman


Faktor dalaman  adalah penyebab berlakunya perubahan yang berasal dari dalam sekolah tersebut, diantaranya adalah  hubungan  antara komuniti  sekolah, sistem kerja dan masalah kewangan. Hubungan diantara warga sekolah yang kurang harmoni adalah masalah yang biasa terjadi terutamanya masalah berkaitan hubungan ketua dan guru bawahan dan masalah berkaitan sesama kakitangan. Masalah yang sering timbul adalah diantara ketua dan guru biasa yang biasanya berkaitan masalah membuat keputusan dan juga komunikasi yang kurang berkesan. Masalah yang berkaitan dengan kepimpinan biasanya akan menyebabkan munculnya pelbagai masalah negatif kakitangan bawahan yang menyebabkan pelbagai tingkahlaku dan masalah  negatif yang kurang menguntungkan seperti masalah lewat di kalangan guru, sering MC dan sebagainya. Apabila permasalahan ini tidak dibendung, berkemungkinan akan berlanjutan sehingga menyebabkan menjadi semakin serius dan masalah guru akan menjadi lebih serius lagi. Interaksi diantara guru dengan pentadbir juga kadangkala menghadapi masalah. Kerap kita dengar bahawa masalah terjadi disebabkan oleh perselisihan faham dan interaksi yang bermasalah antara guru dengan pentadbir. Di sebabkan itu, apa sahaja perubahan yang ingin dilaksanakan akan menghadapi masalah dan mejadi sukar untuk dilaksanakan.
            Masalah utama diantara guru dengan pentadbir adalah komunikasi diantara mereka dan terdapatnya jurang yang menyebabkan perselisihan sering berlaku. Masalah ini timbul adalah disebabkan oleh sikap pentingkan diri sesama warga didalam sesebuah sekolah tersebut.  Konflik  yang terjadi mungkin  akan menjadi lebih parah apabila tidak diatasi. Oleh sebab itu, perubahan terpaksa dilakukan demi mengatasi dan membendung masalah supaya tidak berlanjutan dan lebih parah lagi.
            Di samping itu, sistem dan cara kerja juga adalah penyebab berlakunya masalah sedemikian. Oleh sebab itu, perubahan terpaksa dilakukan. Masalah yang timbul akan menyebabkan  perkaitan  dan merebaknya kepada infrastruktur sekolah juga. Cara kerja yang terlalu birokrasi dan ada kalanya terlalu bebas juga akan menyebabkan organisasi di sekolah menghadapi masalah dan cara kerja yang tidak efisien. Sistem yang terlalu kaku akan  menyebabkan hubungan antara kakitangan menjadi sepi dan mengakibatkan rendahnya  semangat  kerja dan seterusnya produktiviti kerja.
Begitu juga apabila sistem yang digunakan terlalu bebas, maka perubahan dalam sistem organisasi sepatutnya dilakukan. Perubahan adalah melibatkan perubahan struktur dan hubungan antara sesama kakitangan. Sebarang perubahan juga sangat memerlukan modal dalam bentuk kewangan yang mana ianya merupakan satu masalah yang agak sukar untuk ditangani. Sumber kewangan amat sukar untuk diperolehi. Oleh sebab itu perubahan terpaksa dilakukan bagi mengatasi masalah ini.

1.2      Jenis-jenis Perubahan :

Perubahan yang dirancang


1.      Fasa Permulaan : Menyenaraikan masalah dan mengambil keputusan utuk membuat perubahan secara lebih mendalam
2.      Fasa Perancangan : Berkaitan pengumpulan  informasi untuk mengenalpasti masalah, menetapkan sasaran dan mengambil tindakan yang tepat sebelum mengambil keputusan untuk melakukan perubahan.
3.      Fasa tindakan : Pelaksanaan perubahan berkaitan bagi menggerakkan organisasi dan mewujudkan  pasukan  pelaksana
4.      Fasa Integrasi : Berkaitan penyatuan dan penstabilan perubahan yang meliputi penghargaan, maklum balas dan latihan.

Perubahan tidak Terancang


Perubahan tidak terancang merupakan anjakan aktiviti organisasi kerana adanya kekuatan yang berada di luar kawalan organisasi. Lima aspek perubahan ini adalah :
1.      Perubahan struktur organisasi
2.      Perubahan budaya organisasi
3.      Penerapan pembelajaran organisasi
4.      Perubahan perilaku pengurusan
5.      Tekanan kuasa dan politik.
Kurt Lewin dan  Schein berpendapat bahawa perubahan yang berjaya dalam sesuatu organisasi hendaklah mengikuti empat langkah iaitu 1 ) keinginan untuk berubah dan terjadi pada setiap individu, 2 ) Pencairan yang meliputi pemberian dorongan, pujukan dengan mengurangkan ancaman serta ugutan, 3 ) Merubah setiap individu melalui pembelajaran. 4 ) Memantapkan perubahan baru. Perubahan yang dirancang akan berjaya  dilaksanakan  apabila  sesuatu organisasi  memiliki kepimpinan yang kuat. Ia juga berkaitan dengan visi sekolah yang jelas
      Dalam menangani perubahan, atau memperhalusi tranformasi, pentadbir sekolah harus memimpin  perubahan  dengan kepimpinan tranformasi. Oleh sebab itu kepimpinan  ini  harus ditekankan  dengan  kepimpinan  pembelajaran.

1.3                   Sebab-sebab perubahan :

Pendidikan sentiasa berkembang. Perkembangan pendidikan tidak akan dapat dicapai sekiranya strategi yang dijalankan adalah tidak proaktif dan reaktif. Perkembangan pendidikan lebih luas lagi terutamanya perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi, peluang pekerjaan dan kebijaksanaan pemerintah.
      Perkembangan yang berlaku dalam dunia pendidikan akan menjadikan  sistem itu lebih efektif. Perkembangan yang efektif akan menjadikan sistem pendidikan yang berjaya merubah organisasi yang terlibat sesuai dengan perkembangan semasa. Secara teorinya, perkembangan yang berlaku dalam organisasi sekolah adalah bersesuaian dengan perubahan yang berlaku di persekitarannya.
      Perubahan yang berlaku dalam dunia pendidikan adalah petunjuk manusia di masa hadapan. Menurut Griffin ( 2010 ) sistem pendidikan pada abad ke 21 menunjukkan bahawa cara  berfikir  manusia adalah ke arah kreatif dan inovatif. Pada masa itu manusia mampu berfikir bagaimana untuk menyelesaikan masalah, mampu membuat keputusan  yang tepat dan  belajar bagaimana cara belajar  yang baik. Selain itu, dari segi cara kerja pula adalah meliputi komunikasi dan kerjasama antara kakitangan. Seterusnya  adalah dari segi kemudahan yang meliputi  teknologi dan komunikasi.

1.4                  Kepentingan Perubahan :


Perubahan yang dilakukan adalah disebabkan lingkungan strategik samaada dari segi dalaman mahupun luaran sesebuah organisasi. Organisasi yang stabil adalah organisasi yang cemerlang di masa kini dan masa hadapan kerana cara dahulu dapat digunapakai kini dan masa akan datang.

1.5                  Tujuan Perubahan :


Perubahan yang dilakukan adalah untuk memperbaiki  diri dengan keadaan dan  halangan serta berjaya menghadapi halangan dengan keadaan masa kini dan masa hadapan. Menurut Fulan ( 2004 ), terdapat  5 bentuk  perubahan yang meliputi perubahan cepat, perubahan yang terjadi di sebabkan masalah dalam lingkungan strategik organisasi, faktor rasional dalam organisasi dan cara kerja dalam organisasi. Perubahan tidak dapat dikendalikan, tetapi dapat difahami dan menjadi petunjuk untuk melakukan  perubahan. Kita bukan hanya melakukan perubahan tetapi yang lebih penting adalah mencipta perubahan.

1.6                  Tahap-tahap Perubahan :

Setiap perubahan mengandungi tujuan tertentu yang sesuai dengan perubahan yang diperkenalkan oleh kerajaan, kemajuan teknologi dan lain-lain. Apa pun bentuk tujuan yang hendak dicapai, maka setiap perubahan hendaklah diselesaikan dengan baik mengikut langkah-langkah tertentu.  Sehubungan itu, langkah-langkah untuk menghadapi perubahan yang berlaku di sekolah adalah seperti memberikan kesedaran kepada warga sekolah bahawa perubahan adalah penting untuk dilaksanakan. Perubahan juga adalah perlu untuk dilaksanakan dan penyeimbangan adalah perlu setelah perubahan dilaksanakan..
      Langkah pertama dalam melaksanakan perubahan adalah menimbulkan kesedaran akan pentingnya perubahan dilaksanakan. Dalam hal ini, seluruh warga sekolah berperanan penting dalam mengambil bahagian dan memahami tugas masing-masing bagi menjayakan lagi perubahan tersebut. Kejayaan dan kegagalan sesuatu perubahan adalah bergantung kepada cara pelaksanaan dan cara mereka menangani sebarang perubahan tersebut. Oleh sebab itu, sebelum perubahan dilaksanakan, warga sekolah perlulah  bersedia  terlebih dahulu.
      Setelah timbul kesedaran akan kepentingan perubahan dan perlu dilaksanakan, maka perubahan yang sebenar hendaklah dilaksanakan. Perubahan tersebut akan memberi kesan yang setara bermula dari perubahan asas kepada perubahan yang lebih kompleks. Semasa perubahan dilaksanakan, sekolah mungkin berada dalam keadaan kritis dan menjadi huru-hara kerana kebanyakan warga sekolah telah melupakan peraturan lama sedangkan peraturan yang baru masih belum sempurna. Keadaan sebegini sudah biasa berlaku dan diikuti. Terutamanya  perubahan sikap dan tingkahlaku
      Peringkat seterusnya adalah peringkat untuk mengembalikan keadaan sekolah kepada keadaan sediakala. Setelah dilaksanakan perubahan, berbagai peraturan baru dilaksanakan , begitu juga dengan keadaan individu yang melaksanakannya yang mana perlu berubah dan berperanan sesuai dengan keadaan organisasi yang baru. Ini bermakna, jika pada peringkat permulaan sudah didapati berubah, maka ianya perlu ditutup kembali apabila sudah mencapai maksud sebenar perubahan.
      Menurut Rinci, Wallace dan Szilagyi ( 1082: 386 ), mengatakan bahawa proses perubahan meliputi enam tahap iaitu, pentingnya perubahan dilaksanakan, pengenalan bidang permasalahan, mengenalpasti halangan, pemilihan strategi perubahan, pelaksanaan dan penilaian.
      Tahap seterusnya adalah mengenalpasti halangan-halangan dalam melaksanakan perubahan. Halangan-halangan tersebut merangkumi iklim kepimpinan, struktur, organisasi dan ciri-ciri ahli.  

2.0      PENGURUS DAN KEPIMPINAN


Pengurus  ialah  individu  yang  bertanggungjawab  secara  langsung  untuk  memastikan kerja dilaksanakan dalam organisasi melalui orang / pekerja. Pengurus merupakan individu yang merancang, menyusun, memimpinan dan mengawal pekerja (manusia) dan kerja-kerja dalam organisasi dengan cara-cara tertentu bagi organisasi mencapai maklamat. Peranan sebagai simbol - setiap  pengurus mesti meluangkan masanya melakukan tugas-tugas keraian. Contohnya: - pengurus terlibat merasmikan upacara-upacara atau program. Begitu juga dengan seorang ketua jabatan, dia juga bertanggungjawab membawa tetamu yang berurusan dengannya untuk makan tengah hari. Peranan sebagai ketua - seorang pengurus, secara tidak langsung berperanan sebagai seorang ketua. Setiap pengurus mesti berfungsi sebagai ketua memotivasi dan memberi galakan kepada pekerja-pekerjanya. 
               Pengurus menggalakkan ahli-ahli unitnya setiap masa agar menjalankan tugas secara berkesan dalam mencapai matlamat unit dan organisasi di samping pelbagai masalah dan cabaran yang harus ditempuhi. Peranan sebagai pegawai perhubungan - Pengurus menyampaikan sesetengah daripada maklumat yang dikumpulkannya kepada individu-individu di luar unitnya atau mungkin  juga kepada pihak pihak tertentu di luar organisasinya. Pengurus meluangkan masa yang banyak berinteraksi dengan masyarakat beliau bertindak sebagai media perhubungan antara jabatannya dengan mereka yang dalam dan di luar organisasinya. Peranan sebagai jurucakap - pengurus biasanya menjadi jurucakap kepada organisasinya. Contohnya, seorang penyelia sentiasa memastikan pengurus operasi mendapat maklumat  terkini tentang  perjalanan  logik pengeluaran. Peranan sebagai perunding - Pengurus diwajibkan untuk memikirkan penyelesaian untuk setiap masalah. Tanpa kira tahap kesukaran masalah. Seseorang pengurus perlu meluangkan banyak masa dimeja perundingan kerana secara tidak langsung. Dia juga memainkan peranan sebagai perundingan. Contohnya, seorang pengurusan akan berunding dengan ketua kesatuan sekerja bagi mendapatkan  persetujuan kedua-dua pihak dalam masalah pembayaran gaji.
               Peranan sebagai pencetus - sejak akhir-akhir ini, dua pakar pengurusan, Sumantra Ghoshal dan Chirstopher Bartlett (Dessler, G: 2001) menekankan aspek tambahan dalam peranan pengurus, iaitu sebagai pencetus kepada tindak balas dan perubahan syarikat yang cemerlang. Pemimpin Pengurus dan pemimpin merupakan suatu konsep yang berbeza. Perbezaan yang ketara dapat dilihat ialah pengurusan mempunyai autoritinya dari pihak atasan berdasarkan kriteria ditetapkan. Sebaliknya pemimpin diberi oleh ahli atau pengikutnya.  Definisi pemimpin ialah mereka yang mampu  untuk mempengaruhi orang lain dan sesiapa yang menjadi sebahagian daripada pengurusan.
               Apakah kepimpinan ? Apakah perbezaan antara menjadi seorang pengurus dan menjadi seorang pemimpin ? Adakah syarat - syarat ini sinonim ? Pengurusan guru Peter F Drucker pernah berkata , ' pengurusan  melakukan   perkara yang betul ; kepimpinan adalah melakukan perkara yang betul . Perbezaan tertentu boleh dibuat di antara pengurus dan pemimpin . Walaupun  pengurus  dilantik  dan  mempunyai  kuasa yang sah dalam organisasi , pemimpin adalah seseorang yang boleh memberi kesan kepada orang lain dan mempunyai kuasa pengurusan. Peranan  pengurusan adalah untuk menggalakkan pertumbuhan dan inovasi . Pada dasarnya kedua - dua pengurusan dan kepimpinan sama - sama diperlukan untuk pembangunan mampan dan pertumbuhan organisasi .
                Pemimpin perlu mempunyai ciri-ciri tertentu yang membolehkan mereka dihormati dan disanjung sebagai seorang pemimpin. Keliber bergantung kepada beberapa ciri kualiti yang patut mereka miliki seperti berikut: -ɤ Mempunyai wawasan dan meletakkan golɤ Mengambil risikoɤ Mengguna dan melatih pemimpin yang lainɤ Kurangkan kuasaɤ Mempercayai dan setia kepada pengikutɤ Berkongsi kejayaanɤ Menerima tanggungjawabɤ Seorang yang  kongruenɤ Mempunyai standard etika tersendiriɤ Seorang yang tegas (Consistent ) Jenis atau tahap pengurusan dikenali juga sebagai Hirarki Pengurusan (Managerial Hierarchy). Tahap-tahap pengurusan terbahagi kepada tiga: -ɤ Pengurusan Atasan - peringkatan pengurusan Atasan (Eksekutif) berada diperingkat paling atasdikenali sama ada sebagai Presiden atau Ketua Pegawai Eksekutif (CEO). Terlibat dalam tugas-tugaspenetapan misi, strategi dan objektif organisasi.ɤ Pengurusan Pertengahan - Kedudukan 
               Pengurusan  Pertengahan adalah pengurus-pengurus dibawah pengurusan peringkat atasan yang biasanya terdiri daripada supervisor, dekan kolej,  pengarah projek dan penyelia jualan kawasan. Pengurus pada peringkat ini menerima strategi, misi objektif daripada pengurus atasan dan kemudian merangka perancangan untuk mencapai misi dan objektif  ditetapkan oleh pihak pengurusan atasan.ɤ Kedudukan garisan pertama - Kedudukan Pengurusan Barisan pertama. Bertanggungjawab dalam mengawal dan memastikan semua kerja yang dilakukan oleh pekerja bawahan. Kepimpinan (Leadership) pula adalah proses mempengaruhi aktiviti individu atau kumpulan kearah mencapai objektif yang telah ditetapkan. Kepimpinan terbahagi kepada empat seperti berikut:; ɤ Kepimpinan Autokratik (autocratic leadership) adalah 'penyelia' tertutup 'menyediakan pekerja dengan manual  kerja mendalam dan banyak iaitu pengurus menerangkan bagaimana kerja dilakukan dan pengurusan  merasakan mereka patut merancang dan membuat keputusan bagi pihak pekerja. Pekerja tiada hak bersuara dan mereka mesti mengikut keputusan yang telah di buat oleh pegurus.
               Pemimpin Demokratik (democtric leadership) adalah 'penyeliaan terbuka' Pengurusan memberikan penerangan jelas terhadap isu-isu berkaitan dengan aktiviti kerja, masalah yang dihadapi dan tindakan penyelesaian yang perlu di ambil oleh pekerja. Keputusan dibuat dengan mengambil kira pendapatan perkerja dan pengurusan. Pekerja ada hak untuk bersuara dan pengurus akan mendengar serta mempertimbangkan pendapat pekerja.ɤ Kepimpinan Laissez-Faise (Laissez-Faire leadership) ialah jenis kepimpinan di mana majikan ataupengurus melepaskan kuasa dan tanggungjawab sepenuhnya kepada pekerja. Pengurusan ataumajikan hanyalah bertindak sebagai tempat rujukan pekerja. Risiko daripada keputusan atau nasihatyang diberikan oleh pengurus hasil daripada rujukan yang dibuat oleh pekerja nanti adalah tanggungjawab pekerja. Pengurusan tidak bertanggungjawab di atas nasihat yang diberikannya.
               Pekerja mempunyai kebebasan penuh dalam bertindak dan perlu mempertimbangkan  dengan teliti segala  nasihat dan keputusan oleh pengurus.ɤ Kepimpinan Amir adalah corak kepimpinan dalam Islam. 'Amir' maksudnya raja. 'Raja' perlu mentadbir dan seterusnya bertindak sebagai pengurusan atau ketua dengan berpandukan dan merujuk kepada kepimpinan yang berdasarkan. Al-Quran dan al-Sunnah. Rakyat atau pekerja wajib taat kepada pemimnpin dengan mematuhi arahan pemimpin. Amir wajib menerima kuasa dan tanggungjawab pengurusan yang diberikan kepadanya oleh organisasi atau negara sebagai amanah bukan sahaja amanah daripada pekerja atau rakyat juga amanah daripada Allah. 
 
 

3.0      PENDEKATAN KEPADA KEPIMPINAN


Menurut stoner kepimpinan adalah sebagai proses mengarahkan dan mempengaruhi kegiatan yang berhubungan dengan tugas . Ada tiga implikasi penting , pertama , kepimpinan melibatkan orang lain ( bawahan atau pengikut ) , kualiti seorang pemimpin ditentukan oleh bawahan dalam menerima pengarahan dari pemimpin . Kedua , kepemimpinan  merupakan pembahagian yang tidak seimbang di antara para pemimpin dan ahli kumpulan . 
               Pemimpin mempunyai kuasa untuk mengarahkan beberapa dari kegiatan anggota kumpulan dan sebaliknya anggota kumpulan atau bawahan secara tidak langsung mengarahkan kegiatan pimpinan . Ketiga kepimpinan disamping dapat memberi kesan kepada bawahan juga mempunyai pengaruh . Dengan kata lain seorang pimpinan tidak boleh mengatakan kepada bawahan apa yang harus dikerjakan tetapi juga memberi kesan kepada bagaimana bawahan melaksanakan perintah pemimpin .
 

3.1    Pendekatan Sifat (trait approach)

 
Kejayaan atau kegagalan seseorang pemimpin banyak ditentukan atau dipengaruhi oleh sifat-sifat yang dimiliki oleh peribadi seorang pemimpin. Sifat-sifat itu ada pada seseorang kerana pembawaan dan keturunan. Jadi, seseorang menjadi pemimpin kerana sifat-sifatnya yang dibawa sejak lahir, bukan kerana dibuat atau dilatih.
 
 
 

3.2      Pendekatan Kekuasaan (power aprroach)

 
Dalam pengertiannya, kuasa adalah kualiti yang melekat dalam satu interaksi antara dua atau lebih individu 
(a quality inherent in an interaction between two or more individuals). Jika setiap individu mengadakan interaksi 
untuk mempengaruhi tindakan satu sama lain, maka yang muncul dalam interaksi tersebut adalah pertukaran kuasa.
Orang-orang yang berada pada puncak pimpinan suatu organisasi seperti pengurus, pengarah, kepala dan sebagainya,
 mempunyai kuasa power) dalam konteks mempengaruhi perilaku orang-orang yang secara struktural pengatur berada 
di bawahnya. Sebahagian pimpinan menggunakan kuasa dengan efektif, sehingga
 mampu menumbuhkan motivasi bawahan untuk bekerja dan melaksanakan tugas dengan lebih baik.
 

3.3      Pendekatan Tingkah laku (behaviour approach)

 
Pendekatan tingkah laku merupakan pendekatan yang berdasarkan pemikiran bahawa kejayaan 
atau kegagalan pemimpin ditentukan oleh sikap dan gaya kepimpinan yang dilakukan oleh pemimpin.
 Sikap dan gaya kepimpinan itu tampak dalam kegiatan sehari-hari, dalam hal bagaimana cara
 pemimpin itu memberi perintah, membahagi tugas dan sewenangnya, cara berkomunikasi,
 cara mendorong semangat kerja bawahan, cara memberi bimbingan dan pengawasan, cara membina
 disiplin kerja bawahan, cara menyelenggarakan dan memimpin rapat anggota, cara mengambil 
keputusan dan  sebagainya.
 

3.4        Pendekatan Situasi (situational approach)

 
Pendekatan situasi biasa disebut dengan pendekatan kontingensi. Pendekatan ini adalah berdasarkan
 atas andaian bahawa kejayaan kepimpinan suatu organisasi atau institusi tidak hanya bergantung atau
 dipengaruhi oleh perilaku dan sifat-sifat pemimpin sahaja. Tiap organisasi atau institusi mempunyai 
ciri-ciri khusus dan unik. Bahkan organisasi atau institusi yang sejenis pun akan menghadapi masalah
 yang berbeza kerana persekitaran yang berbeza, semangat, watak dan situasi yang berbeza-beza ini 
harus dihadapi dengan tingkah laku kepimpinan yang berbeza pula.   Pada dasarnya kepemimpinan
 merupakan proses pengaruh sosial dalam hubungan interpersonal, penetapan keputusan, dan 
pencapaian matlamat. Masalahnya adalah bagaimana agar Kepemimpinan dapat berlangsung secara
 berkesan. Maka dari itu dalam kepimpinan terdapat beberapa Pendekatan Kepimpinan.

4.0           KEPIMPINAN DALAM PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN


Sudah diketahui bahawa kepimpinan dalam pengurusan pendidikan sangat diperlukan dalam 
pengurusan pendidikan kerana pada dasarnya setiap institusi atau lembaga pendidikan diperlukan  
seorang pemimpin, alasan pemiliham judul didalam artikel ini adalah untuk mengetahui hakikat 
pemimpin, jenis-jenis dari pemimpin, dan faktor-faktor yang mempengaruhi  keberkesanan kepimpinan
 dalam pengurusan pendidikan. Menurut Bachtiar Surin yang dikutip oelh maman UKAS bahawa 
perkataan khalifah bermakna penghubung atau pemimpin yang ditugaskan untuk menyampaikan 
atau memimpin sesuatu. Dalam kegiatannya bahawa pemimpin mempunyai kuasa untuk mengerahkan
 dan mempengaruhi orang bawahannya berhubung dengan tugas-tugas yang perlu dilaksanakan.
 Pada tahap pemberian tugas pemimpin harus memberikan suara arahan dan bimbingan yang jelas, 
agar bawahan dalam  melaksanakan  tugasnya  dapat dengan  mudah dan hasil yang dicapai sesuai 
dengan tujuan yang telah ditetapkan.
            
   Menurut kudrat serta irodatnya bahawa manusia dilahirkan untuk menjadi pemimpin. Sejak Adam 
diciptakan sebagai manusia pertama dan diturunkan ke Bumi, Ia ditugaskan sebagai Khalifah fil ardhi. 
Sebagaimana termaktub dalam Al Quran Surat Al Baqarah ayat 30 yang berbunyi: "Ingatlah ketika
 Tuhanmu berfirman kepada malaikat"; "Sesungguhnya Aku akan mengangkat Adam menjadi Khalifah
 di muka Bumi". Menurut Bachtiar Surin yang dikutif oleh Maman UKAS bahawa 
"Perkataan Khalifah bererti penghubung atau pemimpin yang ditugaskan untuk menyampaikan atau 
memimpin sesuatu".
               Dari Huraian tersebut jelaslah bahawa manusia telah dikurniakan sifat dan sekaligus tugas 
sebagai seorang pemimpin. Pada masa sekarang ini setiap individu sedar akan  pentingnya ilmu sebagai
 petunjuk / alat / panduan untuk memimpin umat manusia yang semakin besar jumlahnya serta 
kompleks  persoalannya. Atas dasar kesedaran itulah dan relevan dengan usaha proses pembelajaran
 yang mewajibkan kepada setiap umat manusia untuk mencari ilmu. Dengan demikian usaha tersebut 
tidak lepas dengan pendidikan, dan tujuan pendidikan tidak akan tercapai secara optimum tanpa adanya
 pengurusan atau pengurusan pendidikan yang baik, yang selanjutnya dalam kegiatan pengurusan 
pendidikan diperlukan adanya pemimpin yang mempunyai kemampuan untuk menjadi seorang
 pemimpin.
               
Menurut Soerjono Soekanto kepimpinan adalah proses memberi motivasi kepada orang lain untuk  
bekerja  dalam rangka mencapai  tujuan yang telah ditetapkan. Kemampuan  dan  keterampilan 
 seseorang yang menduduki jabatan sebagai pimpinan satuan kerja untuk mempengaruhi orang lain, 
terutama orang bawahannya, untuk berfikir dan bertindak sedemikian rupa sehingga melalui tingkah
 laku yang positif ia memberikan sumbangan nyata dalam pencapaian matlamat organisasi. Kegiatan
 dalam membimbing suatu kumpulan sedemikian rupa  sehingga  tercapailah tujuan kumpulan itu yang
 merupakan tujuan bersama (D. Weber).
             
  Selain itu, kepimpinan  bermaksud hubungan kerja antara ahli-ahli kumpulan di mana pemimpin 
memperoleh status melalui penyertaan aktif  Dan dengan memperlihatkan kemampuannya untuk 
melaksanakan tugas kerjasama dengan usaha mencapai matlamat (Stogdill). Perilaku dari seseorang
 apabila dia mengarahkan kegiatan-kegiatan dari kumpulannya ke arah pencapaian matlamat
 (Hemphill dan Coons). Cara interaksi dengan orang-orang lain yang merupakan suatu proses sosial 
yang merangkumi tingkah laku pemimpin yang diangkat (Jenings). Peranan pula adalah perilaku yang
 ditetapkan dan diharapkan dari seseorang dalam kedudukan tertentu. Aspek dinamika dari status
 (kedudukan) apabila seseorang atau beberapa orang atau sekumpulan orang atau oraganisasi yang
 melaksanakan hak dan kewajipan sesuai dengan jabatanya (Soerjono Soekanto) Oleh itu, dikatakan 
bahawa kepimpinan dalam perubahan dalam pendidikan adalah satu set tingkah laku yang diharapkan
 dilakukan oleh seseorang sesuai kedudukannya sebagai seorang pemimpin.   Terdapat  beberapa 
perkara yang perlu diperhatikan agar kepimpinan dapat berperanan dengan baik, antara lain. 
Dasar utama dalam keberkesanan kepemimpinan bukan perlantikan atau penunjukannya, melainkan 
penerimaan orang lain terhadap kepimpinan yang bersangkutan.  Keberkesanan kepemimpinan 
tercermin dari kemampuannya untuk tumbuh dan berkembang. Keberkesanan kepemimpinan menuntut
 kemahiran untuk "membaca" situasi. Kemahiran dan Keupayaan tidak tumbuh begitu saja 
melainkan melalui pertumbuhan dan perkembangan. Kehidupan organisasi yang dinamik dan serasi
 boleh tercipta bila setiap ahli mahu menyesuaikan cara berfikir dan bertindaknya untuk
 mencapai matlamat organisasi.  Kepemimpinan dalam pendidikan hakikatnya melibatkan banyak 
stake holder yang sangat berperanan penting dalam kelangsungan proses pembangunan kualiti 
pendidikan, diantaranya adalah 1. Pentadbir Sekolah: Pentadbir Sekolah adalah pengelola 
pendidikan di sekolah secara keseluruhan. Kedua, Pentadbir Sekolah adalah pemimpin formal 
pendidikan di sekolahnya.2.  Guru: Guru adalah pemimpin yang menentukan keadaan kemudahan
 proses belajar mengajar di dalam kelas. Guru adalah pemimpin yag mewujudkan pelajar yang 
berkualiti.3. Ibu bapa / Masyarakat: Ibu bapa adalah motivator peserta didik untuk proses 
pembelajaran.
 

4.1      Peranan Kepimpinan Dalam Pendidikan

 
Peranan Pemimpin dalam organisasi adalah membantu mewujudkan iklim sosial yang baik,
 membantu kumpulan untuk mengorganisasikan diri, membantu kumpulan dalam menetapkan prosedur
 kerja, mengambil tanggungjawab untuk menetapkan keputusan bersama dengan kumpulan, memberi
 peluang kepada kumpulan untuk belajar dari pengalaman.    Dalam organisasi pendidikan antara lain 
adalah sekolah, secara formal Pentadbir sekolah adalah Pemimpin keseluruhan, Sehingga Pentadbir 
 sekolah harus memahami fungsi kedudukan, diantaranya ialah membawa perubahan yang signifikan., 
mewujudkan Visi dan menuangkan Misi dalam kenyataan., menetapkan dasar dan matlamat yang 
hendak dicapai, mempengaruhi, mendorong, mengajak, memimpin dan menggerakkan seluruh anggota
 (Sumber kuasa) untuk mencapai matlamat yang telah disepakati bersama.  Di antara kepimpinan dan 
pengurusan tidak dapat dipisahkan. Pemimpin dalam mengurus atau menguruskan sekolah adalah 
mengatur agar seluruh potensi sekolah berfungsi secara optimum dalam menyokong pencapaian
 matlamat sekolah. Pentadbir sekolah mempunyai tugas merencanakan, mengorganisasikan, 
menyelia, dan menilai, seluruh  kegiatan  pendidikan di sekolah. Berikut peranan Pentadbir 
Sekolah dalam tugas dan tanggungjawabnya seperti mengurus proses belajar mengajar,
 menganggarkan dan memperuntukkan sumber daya, mengurus pentadbiran Sekolah, mengurus 
pembinaan kemuridan / kesiswaan, mengurus hubungan dengan masyarakat

5.0           KESIMPULAN


Pemimpin  harus  mempunyai  kredibiliti dan reputasi yang hebat, agar ia mampu memberikan inspirasi dan motivasi kepada setiap orang. Memotivasi dan memberi inspirasi kepada setiap orang dalam setiap saat di kehidupan mereka, untuk bersemangat dan bangkit bersama-sama dengan perubahan baru. Dan membuat setiap orang menyedari bahawa perubahan itu penting, untuk mengubah hal-hal yang tertinggal zaman dengan hal-hal baru yang sesuai peradaban.
Pemimpin harus mempunyai kemahiran untuk dapat mengenali perubahan-perubahan penting, serta mampu mengambil tempat di dalam hati setiap orang, agar semua orang dalam organisasi boleh saling menyatu dan saling bersimpati, untuk membawa perubahan itu ke arah yang lebih memberi manfaat positif buat organisasi dan orang bawahannya
               Pemimpin harus boleh membangkitkan semangat dan ghairah perubahan dari setiap orang di dalam organisasi untuk menyesuaikan diri dengan lebih cepat, serta berjuang  dan bekerja keras untuk mendapatkan hasil perubahan yang lebih baik dari rancangan yang ada. Pemimpin harus menyedarkan setiap orang, agar selalu menggunakan cara-cara profesionalisme dalam bertindak balas kepada setiap perubahan. Untuk itu, pemimpin harus duduk bersama semua kekuatan sumber manusia, untuk menyatakan tentang perubahan-perubahan itu dengan cara-cara penuh inspirasi dan profesional.
               Pemimpin  harus bijak menggunakan tema perubahan dalam organisasinya, sebagai satu cara untuk meningkatkan  kelebihan daya saing perniagaan usahanya. Pemimpin  harus  menggambarkan perubahan itu secara nyata dipandangan  setiap orang, dan memberikan contoh  perubahan untuk  dilihat setiap orang tentang kewujudan  perubahan tersebut.
               Pemimpin harus memberi inspirasi kepada setiap orang, untuk menghadapi perubahan dalam pekerjaan, untuk menghadapi perubahan dalam keluarga, untuk menghadapi perubahan dalam hidup. Dan dalam semua aspek yang bertujuan untuk meningkatkan semangat dan keyakinan diri organisasi, untuk memenangi persaingan dalam  perniagaan yang ketat.
               Pemimpin harus mengajak dan memimpin setiap hati dan setiap fikiran, untuk berfikir dan bertindak  dalam semangat meningkatkan semua potensi organisasi, agar mampu menangani semua potensi hebat secara lebih baik, dengan cara mengubah hal-hal yang menghalang  kejayaan organisasi
               Pemimpin  harus  bijak  membimbing  setiap orang untuk berhenti berwacana secara berpanjangan. Dan, mengajak setiap orang untuk melakukan tindakan-tindakan yang membantu organisasi. Tindakan yang tertumpu pada usaha meningkatkan prestasi, dalam keupayaan pengurusan menghadapi perubahan yang tak pasti.Pemimpin harus selalu menggunakan pola atau model berfikir yang mudah dan jelas, agar setiap orang di dalam organisasi tidak terjebak dalam cara berfikir yang merumitkan, sehingga makna perubahan itu tidak menjadi kabur. Pola berfikir yang lebih sederhana akan mendekatkan semua penyelesaian terbaik melalui logik dan akal sehat, yang dapat diukur kebenarannya. Oleh kerana itu, berfikir sederhana akan membawa pemimpin dan pengikutnya dalam jalur yang tidak rumit untuk mencari segala bentuk penyelesaian terbaik, di mana semua penyelesaian itu masih boleh diukur kebenarannya dengan fikiran jernih yang berlogika bijak; semua penyelesaian terbaik pada dasarnya telah ada, hanya saja diperlukan kebolehpercayaan kepemimpinan yang kukuh dan kuat, untuk menjadi lebih sederhana, jernih, dan sabar dalam menyusuri laluan mudah menuju puncak pengeluar penyelesaian  sebuah perubahan yang hebat dan bermanfaat.
               Pemimpin yang gagah dan kuat pasti mampu menjadi bintang yang hebat, dalam setiap gerak 
dan langkah ke perubahan yang lebih baik. Jadi sang pemimpin pembawa perubahan, yang
 membahagiakan hati setiap orang dalam dakapan rasa damai dan rasa nyaman.
 
 

6.0 Rujukan : 


http://referensi-kepemimpinan.blogspot.my/2009/04/beberapa-pendekatan-dalam-kepemimpinan.html
Pendekatan Kepimpinan http://imammkurnia.blogspot.my/
http://diyanadevi-devirosdiyana.blogspot.my/
http://belajarpsikologi.com/pengertian-kepemimpinan-menurut-para-ahli/
http://carapedia.com/pengertian_definisi_perubahan_info2189.html
http://www.edukasiana.net/2012/09/pengertian-kepemimpinan-menurut-para.html#sthash.Ya4ZCJO0.dpuf
http://makalahmajannaii.blogspot.com/2013/06/kepemimpinan-perubahan-dalam-organisasi.html
http://www.leadership-park.com/new/more-about-u/kepemimpinan-perubahan.html


2 comments:

Konsep kepimpinan dan perubahan dalam pendidikan

TAJUK : KEPIMPINAN DAN PERUBAHAN ( KONSEP KEPIMPINAN DALAM PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN ) 1.0      Pendahuluan : Setiap kita a...